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WORKS





Hinterland

2009


- Video HD 49 min.


Co-production Capricci Films / CAC Brétigny, Contemporary art center Brétigny
Avec l’aide au film court du Conseil général de la Seine Saint Denis

Assistante réalisation / first assistant: Stefanie Baumann ; image-montage/photography-editing: Marie Voignier ; son/sound: Ralf Küster ; mixage / sound mixing : Thomas Fourel ; étalonnage / color grading : Julien Bisschop

Prix des médiathèques FID 2009 / Mediathèque Award International Documentary Festival Marseille 2009

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A few buildings in the middle of nowhere, then the camera delves deep into exotic, luxuriant vegetation. Here we were are in Tropical Islands, a leisure complex near Krausnick, a village 70 kilometres south of Berlin on the site of a former Soviet airbase. In this spot, and moving from one affectation to another, the upheavals of the last century pile up like so much sediment. – Europe’s scars and contradictions, its mental space, its dreams and illusions. In this Hinterland, indicated in the title (which geographers would define as an area of economic development linked with the activity of a port), Marie Voignier unravels the currents of history – the location director: the village elders, as well as the newcomers to the village, like the young man who has come to try his luck and the sets of this cosseted universe with its makeshift huts and painted skies. Hovering over all of this and drawn on a white balloon which floats discretely overhead throughout the film, is a drawing based on a watercolour by Paul Klee painted in 1920 called Angelus Novus, with reference to a text by Benjamin, edited rapidly in 1940, which describes it as the angel of History with its face turned toward the past: « He wanted to linger on, awaken the dead and make whole what had been smashed. But there was a storm brewing in Paradise which had got caught in his wings, a wind so strong that the angel could no longer close them. This storm propelled him unstoppably into the future to which his back was turned, while the pile of debris before him grew skyward. This storm is what we call progress. » Making the angel the main focus of the set is a deliberate gesture on Marie Voignier’s part which reflects the extent of her ambition – discreet and incisive, intuitive and articulate.

Nicolas Féodoroff in Catalogue of the International Film Festival, Marseille, France, 2009

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(...) “Hinterland », la nouvelle production au cœur de son exposition au Centre d’Art de Bretigny sur Orge démarre avec une sobre citation : “En Allemagne, il fait gris et froid, et tout le monde n’a pas le temps ou l’argent pour partir dans les îles lointaines, alors j’ai pensé qu’il fallait faire venir les Tropiques à domicile”. C’est une phrase du fondateur de “Tropical Islands”, un gigantesque centre de vacances totalement artificiel construit dans une immense bulle architecturale dans une région isolée d’ex Allemagne de l’Est. Vraies plantes tropicales, mais faux ciel peint, plages artificielles et ruines en plastique. Un univers pseudo-exotique hybride, constamment figé dans une température idéale, et débarrassé de tout ce qui pourrait apparaître négatif, embarrassant ou dangereux. (...) Comme à son habitude, Marie Voignier prend son temps pour filmer, enchaînant les plans maîtrisés en laissant parler les images, qui finissent par laisser filtrer une sorte de torpeur, un vague ennui inhérents à ce simulacre en dur. Cependant, ce rêve contraste avec le monde extérieur, réel, sa cruauté, au sein duquel la caméra de l’artiste va enregistrer quelques portraits et témoignages d’habitants à la proximité du centre : chômage, ennui, temps gris. On comprend progressivement que c’est sur des blessures de l’histoire que s’est construit ce projet, puisque le site est une ancien base militaire russe, dont les traces en ruines, (à la “Stalker” de Tarkovski, cette fois) hante les alentours, mais aussi la mémoire des habitants. C’est ici que le film s’avère passionnant, dans sa capacité à faire entrer l’histoire et ses traumatismes, de manière presque naturelle.

Guillaume Désanges, in Exit Express, Espagne, mars 2009

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