HOME  | WORKS  | TEXTS  | BIO  | CONTACT




WORKS





L’hypothèse du Mokélé-Mbembé
The Mokele-Mbembe Hypothesis

2011


- Film HD 78 min.
- Printed Matter (2013)


The Mokélé-Mbembé Hypothesis is filmed in southern Cameroon. The Mokélé-Mbembé have appeared in the tales of the Baka Pygmy for more than two centuries. To this day, it is described as a terrifying animal—a mix of dinosaur and sea monster. Yet, as of today, zoologists contend that no tangible proof has ever been brought to bear to their knowledge— giving no reason to believe it exists anywhere outside of the world of mythology. For his part, Michel Ballot is convinced that the tales are rooted in fact and that the beast does indeed exist—asserting the theory that a prehistoric version of animal life could have endured in the tropical forest regions of Africa. In an attempt to prove his theory, Ballot regularly organizes expeditions with a two-fold objective: (1) explore the Mokélé-Mbembé territory where there have been sightings in order to track the beast and (2) collect tales and eyewitness accounts of the Pygmies. It is a world where the distinction between fact and fiction is blurred, where reality mixes with legend. Acting as an observer, his investigational method of the land cannot help but recall former scientific and colonial expeditions—bringing along with it the fantasy of a wilderness preserved in its primitive state, promising extraordinary discoveries. Marie Voignier accompanies Michel Ballot on his expeditions. Without passing judgment on the existence of the Mokélé-Mbembé, nor on the kind of explorer that Michel Ballot claims to be, she lends her audiovisual services to this research endeavor. Making a body of work from the expedition, she follows his logic as much as possible, leaving the viewer the pleasure of investigating and imagining the beast—seeing it in the thick forest tapestry or surfacing from the bottom of the river. In this way, the viewer is able to observe the belief shared between the explorer and the Pygmies, unsure of who is doing more to feed the flames of this fantastical tale. The subject of the film is therefore not so much Mokélé-Mbembé as the belief in Mokélé-Mbembé—the belief of a man in his mission, the belief of the Pygmy in this animal’s existence, and the belief of the viewer, to be determined.

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _

Tourné au Sud du Cameroun le film part en quête d’un animal inconnu de la zoologie : le Mokélé-Mbembé et accompagne un explorateur, Michel Ballot, dans son périple. Le Mokélé-Mbembé ressemble à un dinosaure est présent dans les récits des Pygmées Baka depuis plus de deux siècles. Cependant, aucun spécimen, aucun squelette ni aucune dent n’ont à ce jour été portés à la connaissance des zoologistes, qui ne croient pas en l’existence de cette espèce autrement que sur un plan mythologique. Michel Ballot est quant à lui convaincu que les récits de cette région de l’Afrique ont un fond de vérité et que cette bête existe. Pour tenter de le prouver, il organise régulièrement des expéditions dans les zones où elle aurait été aperçue. Le film ne prend pas parti pour ou contre l’existence du Mokélé-Mbembé mais s’attache à faire corps avec l’expédition de Michel Ballot et se met au service tournée au Sud du Cameroun et co-produite par l’Espace Croisé et Capprici Films, elle part en quête d’un animal inconnu de la zoologie. L’artiste accompagne Michel Ballot dans son périple. de sa recherche, jusqu’à ce que le spectateur puisse, en le suivant et en écoutant les récits des Pygmées, imaginer la bête, la distinguer tapie derrière un buisson ou immergée au fond de la rivière. Le sujet du film n’est donc pas le Mokélé-Mbembé. Le sujet du film est la croyance : la croyance d’un homme dans sa quête ; la croyance des Pygmées dans cet animal ; et la croyance éprouvée du spectateur.




Avec Michel Ballot - Réalisation, image, montage : Marie Voignier - Son, montage son, mixage : Thomas Fourel - Assistante réalisation : Stefanie Baumann - Etalonnage : Julien Bisschop - Production : Capricci Films, L’Âge d’or et L’Espace croisé - Avec le soutien de La Région des Pays de la Loire / Le Centre national des arts plastiques (Image/Mouvement), ministère de la Culture et de la Communication / ce film a bénéficié du prix du scénario du 7e festival de cinéma de Brive.